Fredag: LÄRARBESKRIVNING!

Jean-Yves

 

Vår lärare i civilisation, dvs. samhällskunskap, samt i prononciation, dvs. uttal. J-Y är en äldre herre i yngre övre medelåldern med grånad hästsvans som sätts upp i ett brett silverspänne i nacken. Han bär oftast rosa eller lila skjortor till jeans, vilket ser bättre ut än man tror när man läser det bara såhär. Detta matchar han med glasögon och ett skratt. Väldigt kännetecknande för J-Y är att han ALLTID har nära till skratt. Han undrar ofta hur vi har det i Sverige och kan ge oss små anekdoter om Frankrike, som till exempel att alla bilar från Lyon har nr 69 längst bak i registreringsnumret därför att Lyon ligger i departement 69. Samma sak gäller för postnumret. (Paris=75) Under prononciation-lektionerna är det snarare skratt än tal som är kommunikationsvägen då blir en gigantisk ljudlig visklek när vi försöker uttala samma fras efter varandra, t.ex.:

L’homme est assis, la femme aussi. (mannen sitter ner, kvinnan likaså)

Detta uttalas

Låmm ett assis, la famm åsi

Fast det sista blir lätt la pharmacie (apoteket)

Och ja, fransknörd som jag är, det ÄR roligt. Särskilt när J-Y skrattar högst och vänskapligast!

 

Annick

 

Vår lärarinna i historia. En liten kvinna 50+ med röda läppar och spexiga glasögon som röker cigariller. Tar med oss runt i staden för att vi ska slippa lära oss historia i ett klassrum när den finns mitt runt omkring oss i staden, kyrkor, museer, gränder inomhus, romerska teatrar, basilisker etc. Kunnig om den franska historien. Dock rätt oförstående inför vår okunskap om densamme, hon verkar inte ha stenkoll på att Frankrikes fullständiga historia inte ingår helt och hållet i svenska kursplanen. Dessutom ställer hon frågor på ett anklagande sätt och verkar av och till ointresserad av vad vi har att säga. Men ibland är hon jättebra. Svängig lärare helt enkelt, jag vet inte om jag är positiv eller negativ.

 

Nadjib

 

Vår lärare i Les Chansons Français, alltså sjunger vi mest franska sånger till hans sköna gitarrspel och spexiga utspel. Man vet aldrig vad man ska förvänta sig när man går till lektionerna med denna Sverige-älskande man med yvig, mörk mustasch, krulligt, mörkt hår och flint mitt på. Hans favorituttryck är ”Rätt ska vara rätt”, på svenska. Han älskar Göteborg och ogillar Stockholm. Har han minsta tid över så tvekar han inte nånstans att fixa ostprovsmakningar, museibesök, teaterbesök, operabesök, pubkvällar, middagar med oss, för oss, bara för att han gillar Sverige så mycket. Helt enkelt en oerhört entusiastisk person. Senaste musiklektionen klädde han ut killarna i klassen i medeltidskläder och lät de sjunga en sång tillsammans med en utklädd kvinna. Som ett exempel. Eller som att han kom till Carres Pegase ikväll och hängde med oss. En fredag kväll! Råskön snubbe som drar historier om kvinnor tout le temps!

 

Michelle

 

Vår lärarinna i litteratur. En 40+ kvinna som gillar lite extravaganta accessoarer, typ spexigt halsband eller utstickande strumpbyxor. Är ny lärare på svenskutbytet, vilket märks. Hon varierar sina lektioner och låter oss diskutera böckerna vi läser, dock glömmer hon lite bort att tala om hur vi gör litteraturanalyser, det är synd. Annars är hon mycket trevlig kvinna som hjälper oss förstå böcker.

 

William

 

Vår lärare i översättning till och från franska. 45+ man med galna ögon som brinner för ord, oavsett om de är på franska, svenska, tyska, italienska, portugisiska, engelska, danska eller nåt annat av språken han kan. Han är egentligen överkvalificerad deluxe för ett vanligt lärarjobb där han lär svenska elever översätta banala texter till franska, eller franska elever att säga banala fraser på svenska, då han har vunnit översättningspriser och översatt flera böcker. Hans lektioner går alltid för snabbt, men man hinner ändå få sig till livs lite William tuggandes ord som i mantra när man föreslår olika översättningar som han godkänner eller inte efter lite provsmakning på meningarna med koncentrerad blick. Ett energiskt original.

 


Kommentarer
Postat av: amanda

men faaaan vad bra. och så ny lägenhet och allt? jag har skype, men min dator strejkar ju fortfarande. ikväll jobbar jag till 01.00 men imorgon kväll skulle jag kunna låna teresas dator och robins lurar+mic. runt 8-9 imorgon kväll, svensk tid? tack för brevet min fina. har du fått mitt? jag och anders ska till micke nästa helg. and we're goin craZy. jag säger det igen.. bara du som fattas nu.

2008-10-18 @ 13:13:59
URL: http://foolsroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0