måndag: ET

Så äntligen har det börjat, denna fantastiska två-veckorsperiod då vi ska få stifta lite närmare bekantskap med konjunktiv, verbtempus, infinitiv och andra saker som man kan götta sig med när det kommer till fransk grammatik.

Det enda som gör det någorlunda utståbart är ET, allas vår Elisabeth Tegelberg. Innan kändes det lite jobbigt att grammatikturbokaninen skulle komma hit, men som i ett kick är den känslan som bortblåst och nu känns det verkligen hur bra som helst med trygga, välvilliga, kunniga ET. Hon är verkligen en grammatisk klippa som guidar oss genom regeldjungeln där varje paragraf har minst 5 MÄRK. Vad skulle vi göra utan henne? Hon är dessutom den enda läraren här som inser att man behöver ha regelbundna pauser för att orka med allt slit. Nu känner man sig dessutom effektiv när man väl har lektion. Tacka vet jag ET!

Man vet att man är grammatikskadad när man börjar fundera över ifall "tacka" är konjunktiv, imperativ eller bara ett enkelt infinitiv. Inte okej!

Nåt mer positivt är väl att jag träffat en basist här som ska hjälpa mig att få spelningar. GÖTT! Akta er Frankrike, nu kommer jag och tar er med storm!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0