Göteborg/Lyon

Skillnaden är verkligen hårfin.
Nu sitter jag i mitt inneboenderum i Göteborg och tittar ut över hela Hisingen (nåja, innergården i alla fall).
Imorgon kväll sitter jag tillsammans med tre supertrevliga tjejer och tittar ut på Rhône som rinner genom Lyon som då är min nya hemstad.

Det är helt crazy.

Men samtidigt fantastiskt inspirerande.

Annars kan jag ju berätta lite fina anekdoter från min tid i Göteborg,
(jag känner att det är okej att göra det efter en månad i staden, gammal i byn liksom)

* Min första måndag eftermiddag, när jag skulle ut och jogga, var det polisavspärrningar runt mitt hus och poliser överallt. En av dem beordrar mig att gå in igen, jag är inte den som är den, utan springer genast in till lägenheten och kollar gp:s hemsida. Självklart är det en bomb placerad under en bil 150m från där jag bor.  Härligt välkomnande kände jag spontant.

* Min klass består av 20 luttrade killar och tjejer som bara längtar efter vår dagliga tvåtimmarsdos av fransk grammatik.
Vi har en grupp på facebook, den heter Lyongänget. Säger en hel del om oss.

* Min franskagrammatiklärare är en fantastisk person. Det är som att någon har tryckt på fast forward-knappen på hennes rygg innan hon går in i klassrummet, vilket således innebär att hon pratar på om fransk grammatik, just det, fransk grammatik i 250km/h. Det konstigaste är att hon ändå är grymt omtyckt av alla, även av mig. Som sagt, fantastiskt..

* Jag har insett att jag i vissa aspekter är en sann, pengavändande student. Jag har utnyttjat vartenda tillfälle att gå på gratisträning som denna stad har erbjudit. Hittills har jag tränat fyra gånger - helt gratis. Det tycker jag om.

* Jag har insett att jag borde minnas bättre från mina svenskalektioner. Inte inleda varenda mening med ett pronomen i första person singularis. Men men, jag lovar att från och med nu bättra mig.

A demain!

Kommentarer
Postat av: SANIBO

favorit band/artist?

let me know!

2008-09-27 @ 23:48:53
URL: http://ssanibo.blogg.se/
Postat av: Rickard

Ja...jag är också intresserad av ovanstående...

2008-09-28 @ 10:37:11
URL: http://janniklasrickard.blogg.se/
Postat av: marit

kul att läsa om hur du har det malin! fast jag ser mest fram emot att få ett verkligt brev i min hand. bisous!

2008-09-28 @ 11:30:27
URL: http://tantmarit.blogg.se/
Postat av: Kerstin

va? är inte detta exakt samma inlägg som det i släktbloggen. kom med nått nytt!!!

2008-09-29 @ 15:38:08
URL: http://straightfromthahood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0