nuit: freedom writers

ni har kanske sett filmen? med hilary swank, patrick dempsey och en rad sköna kids. den handlar om en skolklass i engelska, som precis börjat high school. alla med i olika etnicitetsgäng, alla mot alla, både på gatan och i klassrummet. men deras nyutexaminerade lärare (swank) lägger ner sin själ i dessa ungdomar, för att de ska komma på fötter igen. hon möter på en massa motstånd, men ger sig inte, det hela utvecklar sig till en framgångssaga med lyckligt slut.

det kanske känns lite övertydligt ibland, lite väl overkligt och kliché för att man ska kunna relatera till det. men om man ser igenom de typiska hollywoodtilläggen, ser bakom den lite för perfekta dramaturgin, så inser man att budskapet är himla viktigt.

a toast for change, vi skulle nog alla behöva en toast for change i våra liv. ut med det gamla in med det nya. oavsett hur allvarligt ens öde är i samhällets, världens ögon. för mig är det ju det som händer just mig det som är världen, just det som jag drabbas av, det jag tänker om mig själv, just det, är det viktiga, det som betyder nåt, det som bryter ner mig.

vi behöver nog tänka på sånt ibland, att bara för att det “alltid” varit så, betyder inte det att det är så det måste vara för all framtid. bara för att det är så man “brukar” göra, betyder inte det att det är så man borde göra. bara för att man inte trott på sig själv innan, betyder inte det att det är för sent att börja nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0