lundi: principer

Jag var inne på Soran Ismails blogg och hittade detta fantastiska citat bland hans kommentarer:

"Sen är väl en av mina senaste händelser i livet som tagit upp just principer att min dotter som nu är 2,5 månader gammal fick papper från kyrkan om dop. Min princip är att inte döpa ungen eftersom jag anser att om man vill vara en idiot och välja att tro på gud så får hon göra det misstaget själv =/"

Lägg gärna märke till den sista meningen. Fantastiskt! Splendido! Tänkvärt!


Eller oj, vänta nu. Erase and rewind.

"om man vill vara en idiot och välja att tro på gud så får hon göra det misstaget själv"
Här spar man inte på orden. Skulle han alltså säga att hans egen dotter är en idiot ifall hon tror på Gud? Ifall hon tror på nåt större, godare, kärleksfullare än vi kan förstå? Skulle han säga att hans dotter är en idiot som väljer att tro på ett kärleksbudskap?

Ja, jag tror på allt det här och nej, jag anser inte att jag har gjort ett misstag, inte heller att jag är en idiot. 
Däremot tycker jag att det är intressant med sådana här citat, känns något främmande för mig. Känns något inskränkt och boy, här kan vi snacka om principer som begränsar en. Inte för att jag säger att han ska döpa sin dotter om han inte tror, men han skulle behöva en annan inställning till det hela.

Typ, Behandla andra som du vill bli behandlad själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0