det där med bensin..

jag har väl aldrig skrytit med att vara en expert på bilar direkt. men jag kan trots allt köra en, jag vet hur man växlar manuellt, jag vet hur man kollar oljan, jag vet hur man slår på vindrutetorkarna, jag vet hur man bromsar och svänger.
men tydligen vet jag inte för fem öre hur man fyller på en bensintank och betalar för den. jag tänkte bevisa detta påstående genom att berätta om min tankningssession idag vid en shell-mack.
jag kommer dit, parkerar (på rätt sida pumpen!) och går ut. tittar länge på automaten och förstår inte hur jag ska göra för att betala eftersom att jag tänkte betala med cash (inte varje dag man håller i en $100-sedel). till slut inser jag att maskinen inte kommer tala om för mig hur jag ska göra så jag frågar en reko man vid pumpen bakom mig. han säger till mig att jag måste gå in och betala, säga vilken pump jag har och för hur mycket jag vill tanka. okej, inte så svårt det här, tänkte jag, och gick glatt in för att betala min bensin i förväg.
nu kommer vi till det som är riktigt tricky! öppna bensinlocket.
jag tog ur bensinslangen ur sin station och tänkte att det väl bara var att trycka på locket på bilen, så gör jag ju hemma (inte för att jag är en van bensinpumpare hemma dock..). men icke! jag kom efter en halv minuts ivriga (men diskreta) försök på att jag måste trycka på en knapp i förardörren, sagt och gjort, jag tryckte på knappen och tänkte, nu är väl saken ändå biff?
ICKE. nu skulle man ju få upp den skruvbara proppen också. men trots att jag följde pilarnas håll så hördes det bara en massa "plopp" och inget hände. den reko mannen bakom mig var på väg därifrån, men han insåg att jag var i nöd. så han stannade och visade mig hur man gjorde. (tryck in och skruva åt andra hållet.. såklart)
nu, ÄNTLIGEN, skulle jag väl få min bensin för $20? jag satte in munstycket i min bensintank, lyfte handtaget och.. stopp. 13 cent bensin fick jag innan det återigen tog stopp. VAD HAR JAG GJORT FÖR ATT FÖRTJÄNA DETTA?!?! tänkte jag, slet mitt hår i tankarna och tackade återigen den reko mannen som, återigen, insåg att jag inte klarade av detta med att tanka bensin själv.. efter hans hjälp (släpp handtaget och ta upp det igen) så fick jag så mina $20 bensin och kunde lycklig åka därifrån med full tank.
eller ja, kanske inte jättelycklig, mer förundrad över min oförmåga att tanka bilar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0